Lebih separuh orang Malaysia obesiti | GC Tea Penawar Kencing Manis

HOTLINE 017-5710071

Lebih separuh orang Malaysia obesiti

19 November 2010,10:56 AM
Selasa 16 November 2010 Akhbar Kosmo melaporkan Seramai 16.8 juta atau 60 peratus daripada 28 juta penduduk Malaysia mengalami masalah kegemukan termasuk golongan kanak-kanak dan jumlah itu menunjukkan peningkatan membimbangkan sejak akhir-akhir ini.


Daripada jumlah tersebut, kira-kira 50 peratus atau sebanyak 8.4 juta orang mengalami masalah obesiti manakala baki 50 peratus lagi merupakan penduduk melebihi berat badan ideal.

Perkara tersebut didedahkan oleh Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai yang melahirkan kebimbangan kerana ia merangkumi semua peringkat umur.

Bagi saya ini disebabkan oleh tabiat pemakanan orang Malaysia yang suka makanan yang berlemak dan kurang melakukan aktiviti senaman. Kegemukan boleh menyebabkan penyakit seperti darah tinggi, jantung, stroke, gout, kencing manis dan lain-lain penyakit kronik. Sanggupkah anda menderita penyakit seperti ini?Lebih-lebih lagi dengan kos perubatan yang semakin meningkat.Kalau tak sanggup anda perlu memulakan langkah awal dengan cuba menurunkan berat badan.

Anda perlu mengamalkan pemakanan secara sihat. Anda juga perlu rajin melakukan aktiviti senaman. Memandangkan kebanyakan rakyat Malaysia pada masa ini sibuk dengan aktiviti harian Syarikat New Image ada jalan penyelesaian dengan lahirnya produk pelangsingan Slim Diet 2 yang berasaskan isolate protein soya. Anda tak perlu berlapar malah perlu makan untuk turunkan berat badan. Andaboleh mengambil makanan berprotein seperti ayam,ikan,daging, telur, sea food.dan makananyang perlu dihindarkan adalah karbohidrat.Ini kerana badan kita hanya perlukan sedikit sahaja karbohidrat untuk keperluan harian.

Tahukah anda, berlapar bukanlah cara yang betul untuk berdiet. Berlapar akan membuatkan kadar metabolisme anda menurun dan pembakaran lemak menjadi perlahan.badan juga akan memberi signal bahawa badan anda berada dalam keadaan darurat dan ia akan menyimpan lemak.

Sekian dahulu untuk entri kali ini

Nazri Rubaee
012-5712470
konsultant nz new image sdn bhd

ShareThis

Related Posts with Thumbnails

GC Tea Penawar Kencing Manis Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign