Asal-usul Multi Level Marketing | GC Tea Penawar Kencing Manis

HOTLINE 017-5710071

Asal-usul Multi Level Marketing

04 May 2011,11:07 AM

Multilevel  Marketing atau MLM berasal dari Amerika Syarikat. Ia mula diperkenalkan pada tahun 1945 oleh Dr. Karl Ramburg. Nilai perniagaan MLM melebihi USD100 bilion dan lebih 40 juta rakyat seluruh dunia berkecimpung dalam perniagaan MLM. Terdapat kira-kira 500 ribu jutawan dari Amerika, 20 peratus daripadanya terlibat dalam perniagaan MLM. Daripada 100 syarikat gergasi terbesar, 37 peratus terdiri daripada syarikat yang berkonsepkan MLM. Antara lebih 100 syarikat terbesar di Amerika Syarikat, 37 peratus menggunakan kaedah MLM.



Menurut John Naitsbitt, penulis buku Mega Trend 2000, dalam pasaran Asia antara tahun 1990 hingga 2000, hanya terdapat 3 jenis perniagaan yang berkuasa iaitu telekomunikasi, komputer dan pemakanan kesihatan yang berasaskan MLM. Di Malaysia, 35 peratus jutawan terdiri daripada jutawan MLM. Dijangkakan akan adanya peningkatan yang mendadak pada abad ke-21. Menurut Robert T. Kiyosaki, perniagaan MLM boleh diusahakan secara part time walaupun seseorang itu sudah pun mempunyai perniagaan konvensionalnya sendiri.

Artikel ini dipetik dari buku Menjadi Jutawan MLM yang ditulis oleh Mohd Rozani Pawan Chek.
 
Nazri Rubaee
H/p           : 012-5712470
email        : nasfa47@gmail.com
Facebook: Slim Diet
Twitter      : nasalphalipid

4 comments:

  1. kiranya dah lama mlm nieh ... hurm.. belum lahir lagi... tuh

    ReplyDelete
  2. Tapi bro ada orang kata sistem MLM ni berunsurkan piramid, betulke?

    ReplyDelete
  3. zik: memang lama betul. tapi orang masih memandang Multi Level Marketing ni bisnes kelas ke 2.

    ReplyDelete
  4. Pakatbuahpinggang: Multi Level marketing ni tak salah sebenarnya. Yang salah tu ada pihak yang tidak bertanggung jawab menggunakan Multi Level Marketing ni sebagai platform untuk kaut keuntungan dengan campurkan sistem piramid, binari n lain2 sistem yang menguntungkan sesetengah pihak sahaja. Untuk join sesuatu MLM kene kaji dulu dengan terperinci supaya tak tertipu.

    ReplyDelete

ShareThis

Related Posts with Thumbnails

GC Tea Penawar Kencing Manis Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign