GC Tea Penawar Kencing Manis: March 2011


HOTLINE 017-5710071

Panduan menjaga alat sulit wanita

31 March 2011,12:37 PM

Dalam kehidupan seseorang wanita, penjagaan alat sulit atau alat kelamin amat penting kerana ia berkait rapat dengan pengeluaran darah haid, hubungan seks dan kehamilan.

Bahagian ini sensitif pada perubahan persekitaran terutamanya keasidan dan kealkalian (pH) kemaluan wanita. Perubahan ini samada disebabkan jangkitan kuman, penggunaan sabun atau faktor fizikal, persekitaran ataupun kebersihan diri. Seseorang wanita mungkin tidak selesa, gatal, mengeluarkan keputihan yang tidak normal atau berbau, bengkak alat kelamin dan kesakitan.

Demam denggi

30 March 2011,9:07 AM

Demam Denggi merupakan sejenis penyakit yang disebabkan oleh jangkitan virus Denggi (genus Flavivirus) yang disebar oleh nyamuk Aedes betina. Cara penyebarannya ialah melalui gigitan nyamuk aedes orang yang berpenyakit virus denggi kepada orang yang sihat. Terdapat dua jenis denggi yang paling berat iaitu Demam Hemoragik Denggi (DHF) dan Sindrom Kejutan Denggi (DSS).

Virus Denggi akan terpendam di dalam badan pesakit selama 3 - 14 hari (purata 4 hingga 6 hari) sebelum menunjukkan tanda-tanda. Pesakit mungkin akan mengalami demam mengejut diikuti dengan berbagai-bagai tanda dan gejala tidak khusus.


Kepentingan penyusuan susu ibu

25 March 2011,5:17 PM

Penyusuan Susu Ibu

Semua ibu digalakkan menyusui anaknya dengan susu ibu sahaja dari lahir sehingga  berumur 6 bulan dan meneruskannya sehingga mencapai umur 2 tahun.

Kebaikan Susu Ibu (Untuk Bayi)
1. Susu ibu adalah makanan terbaik untuk bayi

  •  ia mengandungi kesemua nutrien yang diperlukan untuk tumbesaran dan perkembangan otak bayi 
  • mudah hadam
  • sentiasa tersedia pada suhu yang tetap
  • bayi yang menyusu susu ibu sepenuhnya dari lahir sehingga 6 bulan yang perama mempunyai tumbesaran yang baik dan sihat.

Promosi Fibremax caselot

22 March 2011,2:17 PM
Assalamualaikum dan salam sejahtera

Untuk makluman anda dengan setiap pembelian 1 caselot (6 tin) Fibremax anda akan dapat PERCUMA 1 tin Fibre Max berharga RM 138.00.


Adenovirus: Seorang lagi maut

20 March 2011,3:03 PM

Sebenarnya berita ni telah keluar pada Jumaat lepas tapi tak berkesempatan untuk publish. Berikut adalah sebahagian daripada berita tersebut yang dipetik dari utusan.com.my.

KUALA LUMPUR 17 Mac - Seorang pelatih inspektor di Pusat Latihan Polis (Pulapol) Jalan Semarak di sini meninggal dunia awal pagi ini akibat jangkitan Adenovirus, menjadikan jumlah kematian setakat ini ialah dua orang.


Adenovirus

19 March 2011,7:28 PM

Adenoviruses adalah satu kelompok virus dari keluarga Adenoviridae yang bertanggung jawab terhadap 5-10% dari infeksi pernafasan pada anak-anak, dan banyak infeksi pada orang dewasa juga. Terdapat lebih dari 52 serotypes (type sub-spesies) jenis virus ini pada manusia. Penyakit ini tergolong IMS kerana pada teknik seks tertentu dapat menjadi jalur penularan virus ini. Pada manusia infeksi Adenovirus paling sering menyebabkan penyakit pada sistem pernafasan, namun ini bergantung pada serotype yang menjangkiti. Ia juga boleh menyebabkan berbagai penyakit lain seperti Gastroenteritis (radang pada saluran pencernaan), conjunctivitis (radang pada mata), cystitis (radang pada saluran kencing), dan penyakit ruam. Gejala penyakit pernafasan yang disebabkan oleh infeksi adenovirus rentang umumnya dari sindrom dingin ke radang paru-paru, croup (Laryngotracheobronchitis), dan bronkitis. Pasien dengan kondisi sistem kekebalan sedang (compromised) sangat rentan terhadap komplikasi parah infeksi adenovirus. Penyakit pernafasan akut pertama kali ditemui semasa rekruitmen tentara (AS) selama Perang Dunia II, infeksi adenovirus terjadi kerana kondisi sesak dan stres.

 @

Adenoviruses — a group of viruses that infect the membranes (tissue linings) of the respiratory tract, the eyes, the intestines, and the urinary tract — account for about 10% of acute respiratory infections in kids and are a frequent cause of diarrhea.
Adenoviral infections affect infants and young children much more frequently than adults. Childcare centers and schools sometimes experience multiple cases of respiratory infections and diarrhea that are caused by adenovirus.

Although these infections can occur at any time of the year, respiratory tract disease caused by adenovirus is more common in late winter, spring, and early summer. However, conjunctivitis and pharyngoconjunctival fever caused by adenovirus tend to affect older kids mostly in the summer.

K29-Minuman tenaga

16 March 2011,1:57 PM

Pada 1953 Encik Hans Adolf Krebs menerima Anugerah untuk penemuannya dalam proses mengeluarkan tenaga dimana makanan sepenuhnya dicernakan dan bertukar kepada tenaga. Micro-nutrients adalah spesifik vitamin, mineral dan gabungan asid amino dengan cepat menukarkan semua makanan kepada tenaga. Perkara yang paling penting untuk diingati ialah jika mana-mana daripada micro-nutrient ini yang kurang atau tiada, ia boleh mengurangkan kesan pertukaran makanan kepada tenaga.

Kitar Krebs.

Kitar Krebsis adalah kitaran kompleks yang dilakukan reaksi biokimia dalam setiap tempoh sel hidup. Kegunaan kitaran ini adalah untuk menghasilkan tenaga yang penting untuk membawa keluar semua kegunaan kepada sel. Ia mempunyai pelbagai proses, melibatkan banyak reaksi biokimia yang berbeza. Setiap reaksi ini mempunyai kimia spesifik yang dikehendaki dimana mesti dibekalkan melalui makanan yang kita ambil.

Jika nutrien memerlukan apa-apa langkah kitaran sama ada tidak hadir atau dalam bekalan yang sedikit, keseluruhan kitaran akan menghilangkan keseimbangan dan badan dapat menghasilkan tenaga dimana keperluan disekat. Sebaliknya, membekalkan semua nutrien itu akan memudahkan pembuatan proses tenaga. 

Dalam beberapa negara New Image, K-28 dipasarkan sebagai K-29.

Walaupun Kitaran Krebs tela diketahui selama beberapa tahun, sains moden hanya baru-baru ini Berjaya menjumpai apa faktor pemakanan yang sebenarnya terlibat. Untuk sebab ini, pendekatan klasik untuk 'makanan tenaga' belum berhasil dengan jayanya. Sebagai pemakanan difahami dengan lebih baik, sekarang adalah tidak mustahil untuk mencipta Broad-Spectrum Nutritional Supplement untuk membawa semua langkah-langkah Kitaran Krebs, dengan baik seperti mana kitaran penting biokimia yang lain pergi kesetiap sel, kepada keseimbangan dan beroperasi pada kecekapan yang maksima. K-29 adalah begitu sahaja.

Bagaimana ia berlaku?

K-29 dicipta untuk memberi semua vitamin penting, mineral, dan asid amino dalam keseimbangan sempurna dan kuantiti untuk memberi badan anda tenaga tambahan yang anda perlukan seharian.

Hanya seperti enjin kereta anda menukarkan bahan api kepada tenaga, begitu juga K-29 di dalam badan anda. Apabila enjin dihidupkan dengan teruk apa jenis perbatuan gasoline yang anda akan dapat? Badan anda tiada bezanya. Pemakanan teruk 'menala' membawa kepada tenaga yang teruk 'gasolin' daripada makanan yang anda makan. Anda 'kehabisan gas' dahulu sebelum anda masa berjalan selama sehari!

K-29 mencegah dengan memberi anda tenaga tambahan yang anda perlukan untuk anda menghabiskan harian anda dengan kecergasan dan semangat! Semua kitaran biokimia badan mesti 'meningkat naik' dengan tujuan dapat menggunakan tenaga maksima daripada makanan anda. K-29 memberi peningkatan terus pemakanan seimbang seumur hidup.

K-29 adalah sesuai untuk semua orang daripada anak-anak muda, terus pada orang yang bersukan, orang tua, mengandung, dan ibu menyusu khususnya orang yang aktif.

Formula unik protein soya terpencil dan gentian, susu tepung tanpa lemak, gentian kacang soya vitamin dan mineral faedah boleh didapati dalam dua borang. Masukkan formula susu kedalam jus buah-buahan atau susu untuk satu campuran yang sedap - atau mengunyah pada satu bar tenaga seperti satu penggantian hidangan lengkap.

Berat Bersih : 420g
Hidangan : 28
Penggunaan : Dua sudu penuh bersama 200/250ml air/susu.
Waktu pengambilan : 1 jam sebelum bersukan Catatan : Untuk kanak-kanak, gunakan dalam kuantiti yang kecil daripada yang disyorkan.

Header baru blog nas-alphalipid.blogspot.com

11 March 2011,11:40 AM

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Entri ini dibuat saja je manggatal nak mewar-warkan header baru nas-alphalipid.blogspot.com. Saya ingin minta kawan-kawan dan pengunjung memberi pendapat, komen dan cadangan terhadap header baru ini. Tujuannya adalah untuk proses penambahbaikan dan keselesaan pengunjung.

Header ni bukan saya buat sendiri. Orang macam saya ni buta IT sikit dan tak berseni pulak tu. Manalah saya tau nak buat benda-benda camni. Saya tempah header ni dengan orang  yang sama kujie2.com tempah header blog dia.

Ok lah setakat ini je lah entri saya buat kali ini. Kepada pengunjung yang selalu berkunjung ke blog ini saya ucapkan berbanyak terima kasih. Komen anda sangat saya perlukan untuk penambahbaikan samada maklumat produk atau persembahan blog ini. Kepada pengguna SD2 saya ucapkan selamat berjaya dengan misi diet anda.

nazri rubaee
012-5712470

FibreMax: Makanan serat semulajadi

08 March 2011,2:12 PM

FibreMax Serbuk Makanan Serat Semulajadi

New Image FibreMax terdiri dari campuran ekstrak akar chicory, psyllium, serat soya, dedak gandum dan pektin. Bahan-bahan tersebut diformulasikan sebagai bahantara untuk membersihkan usus secara selesa dan berkesan. Campuran lima serat semulajadi dalam FiberMax dipilih berdasarkan sifat khususnya yang istimewa.
Sekiranya anda berdiet, pengambilan serat campuran yang disyorkan adalah sebanyak 30 gm ke 40 gm sehari akan membantu anda menurunkan berat badan dengan lebih baik dan berkesan.

Ekstrak Akar Chicory
Serat larut akar chicory diekstrak tanpa menggunakan bahan kimia tetapi dengan hanya menggunakan air yang mendidih sahaja. Ekstrak ini mempunyai rasa manis yang semulajadi tetapi tidak diserap oleh usus kecil menjadikannya selamat untuk kegunaan pesakit kencing manis dan orang yang berdiet rendah karbohidrat.
Penyelidikan yang mendalam telah menunjukkan pengambilan ekstrak akar chicory yang sederhana boleh meningkatkan (5 ke 10 kali lebih banyak) dengan ketara kebaikan bifidobakteria didalam saluran usus. Pada masa yang sama, kehadiran bakteria yang tidak dikehendaki juga dapat dikurangkan dengan banyak. Ini membuktikan bahawa setiap gram esktrak ini telah memberi menafaat yang istimewa kepada bifidobakteria, dengan merangsang metabolism mereka serta meningkatkan aktiviti, yang berpotensi membentuk usus yang lebih sihat.

Psyllium
Kebanyakan jenis serat boleh larut mengalami proses penapaian didalam usus menyebabkan ia kurang berkesan terhadap pemukalan najis. Pysillium (sejenis serat larut), yang merupakan bahan sekam dari Plantago ovato, terkecuali dari proses penapaian ini dan ianya sangat bermenafaat dalam kesan pemukalan najis. Serat tidak larut yang bersumberkan gandum, selalunya tidak memberikan apa-apa kesan kepada bahagian awal sistem usus. Ini menunjukkan bahawa serat tidak larut tidak memberikan apa-apa menafaat dalam menurunkan kolesterol jika dibandingkan dengn serat boleh larut.
Psyllium telah menunjukkan kesan penurunan kolesterol yang ketara didalam darah dan selanjutnya mengurangkan risiko penyakit jantung. Psyllium, hampir boleh dipanggil serat “ajaib”  kerana ia mengandungi kedua-dua fungsi serat larut dan juga serat tak larut.

Serat Soya
Serat soya juga memberikan menafaat yang berkaitan dengan kedua-dua serat larut dan sumber serat tidak larut. Menafaatnya adalah seperti berikut:
  • Membaik pulih fungsi penghadaman didalam usus
  • Mengurangkan kadar serum kolesterol bagi individu yang menghidapi hiperkolesterolemia apabila diambil sebagai sebahagian dari diet lemak yang diubahsuai
  • Membantu untuk melaraskan kadar gula didalam darah secara berterusan untuk individu yang normal
  • Meningkatkan sensitiviti insulin kepada pesakit yang menghidapi masalah toleransi glokosa
  • Meningkatkan toleransi glukosa kepada pesakit obes yang menghidapi diabetis
  • Serat soya juga menyelaraskan fungsi usus – dengan mengawal masalah sembelit dan juga cirit birit.
nak kurus!nak kurus!nak kurus!

Dedak OatDedak oat terdiri dari serat larut yang juga dikenali sebagai glucosan beta-D. Apabila dicampur dengan cecair ia akan menjadi sangat likat. Beberapa penyelidikan telah dibuat tentang kesan penurunan kolesterol terhadap pengambilan dedak oat.  Ia menunjukkan bahawa mereka yang mempunyai kadar kolesterol yang tinggi mendapat kesan yang lebih baik dari mereka yang mempunyai kadar kolesterol yang normal. Namun begitu, mereka yang mempunyai kadar kolesterol yang normal juga boleh mendapat banyak menafaat jika meningkatkan pengambilan dedak oat.

Pektin
Pektin juga adalah serat larut yang lengkap dan dihasilkan dari esktrak kulit buah citrus atau apel. Ia juga mempunyai kesan untuk menurunkan kadar kolesterol dan merupakan agen yang penting dalam penjagaan kesihatan usus.



nazri rubaee
Consultant NZ New Image Sdn Bhd
012-5712470

Konvensyen Royalti ke 57

06 March 2011,11:53 PM


 

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Untuk pengetahuan anda, pihak syarikat New Image Sdn Bhd akan mengadakan Konvensyen Royalti ke 57 untuk meraikan pengedar-pengedar yang telah berjaya mencapai sasaran jualan yang ditetapkan. Kepada pembaca yang ingin merasai suasana dan pengalaman di majlis tersebut anda boleh email atau sms saya. Tawaran  tiket PERCUMA ini hanya terhad kepada 5 orang yang terawal sahaja . Jika anda tak percaya dengan penghargaan yang dibuat oleh pihak syarikat, maka anda boleh ambil kesempatan ini untuk menyaksikannya sendiri. Jadual program adalah seperti berikut:

Tarikh     : 15 Mei 2011
Hari         : Ahad
Waktu     : 12.00 pm - 5.00 pm
Tempat   : Sunway Convention Hall
Pengumuman: Sila ambil perhatian bahawa waktu pejabat dipanjangkan sehingga 7.30 pm setiap hari Selasa (sebelum ini 6.30 pm). 

nazri rubaee
Consultant NZ New Image Sdn Bhd
012-5712470
nasfa47@gmail.com

Tips Diet-mengapa tak boleh makan buah ketika diet sd2?

03 March 2011,4:15 PM

Terdapat beberapa pendapat yang berbeza-beza berkenaan dengan konsep makan buah-buahan semasa melakukan diet SD2. Masih ada yang mengatakan boleh makan buah-buahan tertentu dan tidak boleh memakan buah-buahan yang lain. Oleh yang demikian pengamal SD2 sendiri mesti faham kenapa sebenarnya kita tidak digalakkan untuk memakan buah-buahan tersebut.

Walaupun kebanyakan buah-buahan adalah didalam kategori karbohidrat yang baik, namun begitu buah-buahan adalah makanan yang mengandungi kandungan gula terbanyak dibandingkan dengan semua jenis makanan yang lain dan ini akan menghalang penurunan berat badan dan pembakaran lemak.

Didalam fasa penurunan berat badan, karbohidrat yang boleh diambil hanyalah diantara 20 – 35 gram sehari untuk badan kita supaya masih boleh membakar lemak dibadan. Karbohidrat didalam buah-buahan adalah terlalu tinggi untuk tahap yang dibenarkan ini.

>>> NEW - Shape Up (makan nasi pun boleh kurus)


Tips diet-mengapa saya selalu lapar dan selera bertambah selepas minum SD2?

02 March 2011,10:52 AM


Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Untuk entri kali ini saya akan kongsikan  1 masalah yang pernah dialami oleh pengguna SD2. Persoalannya berbunyi begini "Mengapa saya selalu lapar dan selera bertambah selepas minum SD2 dan apakah yang perlu saya lalukan?" Ini adalah salah satu persoalan yang pengguna SD2 pernah tanya. Sebenarnya ini berlaku disebabkan beberapa perkara yang berbeza.

Pertama sekali jika anda selalu merasa LAPAR (bukan selera bertambah - ini adalah dua perkara yang berbeza) ketika berdiet SD2, maka anda patut merasa gembira kerana enjin pembakaran lemak anda sudah mula memberi kesan dan badan kita mula membakar kalori yang lebih banyak dari biasa.

Apabila kita masih kurang makan untuk mengalas perut kita, maka badan akan memberikan alamat untuk kita makan dengan lebih kerap. Oleh itu, pergilah makan lagi dan ambillah hanya makanan yang boleh kita makan iaitu protein kerana ketika berdiet SD2 tidak ada pantang untuk kurang makan.

Kalau kita kenyang maka metabolisma kita akan lebih meningkat dan kita boleh membakar lemak dengan lebih banyak lagi asalkan kita menjaga tahap kandungan karbohidrat didalam makanan yang kita ambil tidak melebihi 35 gm sehari.

Namun begitu, SELERA makan anda akan meningkat jika anda bukan didalam keadaan pembakaran lemak dibadan atau apa yang dikatakan lipolysis. Ini berlaku disebabkan anda telah memakan makanan yang menyebabkan kandungan gula didalam darah anda tidak stabil (atau berlebihan) yang menyebabkan selera makan anda bertambah serta peningkatan rasa ketagihan atau craving.

Periksalah apa yang anda makan sebelum itu dan pastikan makanan manakah yang mengandungi gula atau bijiran yang telah diproses yang telah anda makan. Untuk menghadapi masalah ini, pastikan anda tetap mengambil protien serta asid lemak yang cukup, dan jika anda masih merasa lapar maka pergilah makan lagi kerana ketika berdiet SD2 tidak ada pantang untuk kurang makan. Apabila anda sudah memasuki semula tahap pembakaran lemak atau lipolysis tersebut, maka rasa ketagihan atau pertambahan selera makan tersebut akan hilang.



Jika anda masih tidak berjaya, maka cubalah berhenti pengambilan jenis makanan yang telah anda makan sebelum merasa lapar atau bertambah selera makanan tersebut kepada jenis-jenis makanan yang lain sehinggalah anda dapat mengawal selera makanan anda.

Sehingga bertemu lagi di entri akan datang dengan tips-tips diet yang baru. Selamat berdiet. Anda yakin maka anda pun boleh.

nazri rubaee
Consultant NZ New Image Sdn Bhd
012-5712470

Khasiat dan kebaikan oat

01 March 2011,12:26 AM

PENYAKIT jantung adalah satu daripada pembunuh senyap yang paling utama di kalangan lelaki dan wanita, demikian menurut Pertubuhan Jantung Amerika.

Meskipun banyak faktor menyumbang kepada penyakit jantung seperti gaya hidup, pemakanan, alam persekitaran, tabiat dan lain-lain, usaha mengekalkan kesihatan jantung bukan sahaja tertakluk kepada pengamalan gaya hidup yang aktif.

Pemakanan yang sihat dan bijak dapat memainkan peranan penting dalam usaha mengamalkan gaya hidup yang menjamin kesihatan jantung.Tahukah anda bahawa untuk menjaga kesihatan jantung, anda hanya perlu memakan sekurang-kurangnya 70g. oat setiap hari?

Oat sudah bertahun lamanya terkenal kerana khasiat kebaikannya kepada kesihatan kita secara keseluruhan, terutama sekali kepada kesihatan jantung.

Ia bermula pada tahun 1854 apabila ‘Raja Oatmeal’ Ferdinand Schumacher memperkenalkan oat di Amerika dan menganggap oat sebagai tambahan yang sihat kepada pemakanan. Dakwaannya kini sudah dibuktikan secara saintifik.

Kini, pakar-pakar pemakanan dan diet memberi penekanan terhadap keberkesanan oat sebagai rumusan paling semulajadi untuk menjaga kesihatan dan mencegah penyakit jantung.
Oat mengandungi serat larut yang secara aktif menyerap dan membantu menghapuskan kolesterol berlebihan yang boleh menyumbat arteri anda dan menyebabkan penyakit jantung.
Pengambilan oat membantu menurunkan tahap kolestrol dan akhirnya menjadikan jantung lebih sihat!

Penyelidikan telah menunjukkan bahawa pengambilan oat secara tetap benar-benar berkesan untuk menurun dan memperbaiki tahap kolesterol.

Untuk membuktikan hakikat ini, Quaker Oats, syarikat bijirin tertua di dunia telah melancarkan program Cabaran Jantung Sihat Quaker dengan syarikat penyiaran satelit terkenal ASTRO (2004) dan institusi kewangan Citibank (2005).

Kakitangan ASTRO dan Citibank telah dijemput menyertai cabaran ini dan mereka diberi sarapan 70g oat Quaker sehari selama satu bulan. Sarapan mereka disediakan dalam pelbagai cara dan gaya hidangan menggunakan emping oat Quaker sepanjang bulan. Pada akhir bulan, ujian-ujian yang dijalankan menunjukkan bahawa mereka berjaya menurunkan kolesterol mereka antara 0.1mmol/L dan 3.5mmol/L.

Menjaga kesihatan jantung anda adalah semudah mengambil oat setiap hari. Sebagai contoh, Quaker Quick Cooking Oatmeal dan Quaker Instant Oatmeal bukan sahaja boleh dijadikan sajian makanan yang berkhasiat dan mengenyangkan, malah ia juga memberikan banyak manfaat kesihatan. Kedua-dua produk ini boleh didapati di mana-mana pasar raya berhampiran.

Emping oat bukan sahaja berkesan menurunkan tahap kolesterol darah tetapi juga menjamin kesihatan usus dengan menyediakan sumber nutrien secara perlahan-lahan dan konsisten seperti mana yang diperlukan untuk membaharui sel-sel usus.
Serat merangsangkan pengeluaran air liur, yang memudahkan anda mengunyah dan menelan. Apabila berada dalam perut, ia membantu mencairkan kandungannya, menjadikannya lebih mudah untuk dihadam.

Serat dalam usus kecil membantu memperlahankan kadar penghadaman nutrien dalam makanan. Ini memastikan semua nutrien dalam makanan digunakan oleh badan. Serat juga membantu mencegah banyak masalah ketidakselesaan yang dialami oleh orang tua, seperti sembelit dan buasir.

Oat mengandungi lebih banyak kalsium, protein, magnesium, zat besi, zink, kuprum (copper), mangan (manganese), tiamin dan vitamin E berbanding makanan bijirin lain seperti gandum dan rai.

Seperti buah-buahan dan sayur-sayuran, oat mengandungi fitokimia yang merupakan bahan kimia semula jadi dalam tumbuh-tumbuhan yang membantu menentang penyakit. Oat secara khusus mengandungi banyak flavonoid yang merupakan antioksidan yang amat berkesan untuk membantu mencegah penyakit jantung.

Oat adalah juga makanan yang ideal untuk semua peringkat umur. Mudah diterima sebagai makanan pepejal permulaan untuk bayi dan juga orang tua, oat kerap digunakan dalam program membantu mangsa kebuluran kerana keupayaannya membekalkan khasiat pemakanan berkualiti secara tidak mahal.

Oat kini menjadi kegemaran di kalangan chef pastri untuk mencipta roti, biskut, mufin dan kek yang paling lazat dan sihat! Quaker mempunyai beberapa resipi masakan tempatan terkenal yang menggunakan oat seperti Rendang Ayam Quaker dan Pegedil Quaker. Ada yang menambah emping oat ke dalam sajian kari kerana ia menjadikan kuah kari lebih pekat dan lebih lazat!

Anda juga boleh menggunakan oat sebagai salutan ikan dan ayam goreng. Dengan cara ini, anda boleh memuaskan cita rasa dan mendapat manfaat kesihatan daripada oat! Usaha menjaga kesihatan jantung patut dimulakan dari kecil. Ibu bapa patut menyemaikan tabiat makan oat di kalangan anak-anak mereka dengan menggalakkan sarapan emping oat dan menambah oat ke dalam masakan.

Kuasa oat tidak boleh diperkecil kerana ia memberi khasiat kebaikan dan kesihatan yang menakjubkan untuk anda dan keluarga anda. Sempena Hari Jantung Sedunia yang diperingati di seluruh dunia pada 24 September. Mulakan tabiat mengambil oat hari ini untuk menjamin jantung yang lebih sihat!

Sumber: utusan.com.my

nazri rubaee
Consultant NZ New Image Sdn Bhd
012-5712470

ShareThis

Related Posts with Thumbnails

GC Tea Penawar Kencing Manis Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign